Ett år sedan

Kan inte förstå hur fort tiden har gått.Min lilla bebis fyller hela 1 år på tisdag.:)1år,kan ni fatta???Nästan så man vill gråta,vart har tiden tagit vägen?När hon var bebis och allt hon lärt sig?Nu är hon snart en 1åring...:(Helt sanslöst.
Idag är det exakt 1 år sedan mina värkar började med henne.Jag var då i v32+4 och ingen som helst aning att vi skulle få ett prematur barn och inte minst vad det innebar.Långa dagar och nätter på sjukhus,utan min stora sessa.Så mycket närhet och kärlek ett prematur barn behöver.All smittorisk,man skulle vara försiktig med allt.Det var som man nästan blev rädd att föda då.
Vi visste ju ingenting om prematurer.Här startade vår resa med barn nummer två.

Jag mådde inte så bra under min graviditet med Felicia.jag hade i stort sett allt man kan ha,nästan.
Jag blev redn sjukskriven i v27 pga prematura sammandragningar.Det närmade sig jul och jag var almänt stressad över det och jag var orolig för att föda.Det var ju 4 år sedan Nattis föddes och man minns knappt.
Felicia var ett väldigt livligt barn i magen,redan sen jag kände första sparken med henne har hon var livlig och inte låtit  mig vila eller sova.
På kvällen 28nov 2007 började jag känna regelbundna sd.Kenta gick och la sig och sa att jag skule väcka han ifall de skulle bli värre.jag tog mig en varm dusch och alvedon och la mig på soffan.
Jag var orolig,kommer så väl ihåg det,men jag kände felicia hela tiden,hon boxades hela tiden,jag fick ingen lugn stund..Mina sd kom mellan 5 minuters mellanrum och jag tog nu luren och ringde förlossningen.De tyckte jag skulle komma in på undersökning.Jag hade nu haft  värkarna i nästan 5timmar.
Vi fick väcka Nattis och dumpa av henne hos sin gudmor Jenny,stackaren mitt i natten,hon förstod ingenting.Vi ringde sedan våra päron och berättade att vi åkt in.
Vi åkte mot Östra,kommer ihåg att jag had emed mig Jennys värmekudde och lussebullar,haha.
Framme blev det ctg-kurva och den viade mina kraftiga sd,och sedan blev det undersökning som visade att jag var öppen 3cm.
Nu förstod vi inte vad vi hade att se fram emot.Jag had eingen aning om att vi skulle få stanna över och inte minst att vi mitt inatten eller aa på morronkvisten skulle åka till Borås eftersom det var fullt på Östras neonatal om hon skulle födas.
jag hade bricanyldropp och de skulle göra allt för att stoppa mina värkar.
Jag fick åka ambulans till borås och Kenta tog bilen.jag var jättetrött ,slumrade nog ett tag i ambulansen.
Framme blev vi mottagna av personalen på förlossningen.Vi fick ett rum och skulle nu försöka sova.
Jag kände inga sd längre pga droppet.
Minns att jag tänkte på Nattis så mkt,vad skulle hon säga.Hur mycket jag saknade henne och hur långt ifrån henne jag var.
Där fick jag sedan ligga i sängläge i 4 dagar,det var 4 otroligt långa dagar,bara ligga i sängen och glo på tv och bara äta.
Natis kom sedan på besök med Jenny och Jocke och lille Joel som han då va.
Det var mycket känslosamt,Hon ville inte ens komma till mig.Hon tyckte nog det var konstigt att se mig där i sängen och vara helt frisk och ändå inte få komma hem.Kommer ihåg hur hon tittade på droppet jag hade i handen.
Det var jättejobbigt när vi skulle säga hejdå,hon grät ,jag grät och Kenta stannade kvar med mig.
Jag blir helt tårögd när jag tänker tillbaka vilken otroligt jobbig tid det var.
Dagen då Felicia föddes hade mamam,Nattis och Kenta vart och hälsat på mig.Jag hade denna dag fått gå utan dropp för jag inte känt av sd.
Men på kvällen,de hade la precis hunnit hem till gbg fick jag värkar igen och jag var mer öppen och de skulle låta henne födas nu.
jag fick fort ringa Kenta och säga att nu är det dags,
Han hann,jag var nu i v33+0.2 december 2007,en regnig natt föddes hon efter 40minuter,en underbar liten docka på 2kg och 43cm.
Nu väntade de oss 11dgr på neonatal med sömnlösa nätter och dagar.Otroligt vilken liten kämpe vi fick.

Tänk att tiden gått så fort...


                                       

Kommentarer
Postat av: Jenny!

Ja tänk vad tiden rullar på...

Det var så känslosamt att läsa ditt inlägg så det kom en massa tårar.....det känns ju som att det var igår vi hälsade på i Borås.

Era prinsessor är helt underbara!

Kram Kram

2008-11-28 @ 21:34:01
URL: http://joelbjerlemo.blogg.se/
Postat av: pluttsan

åå vad kul att läsa om din fl... som sagt var, tiden går så snabbt,...

Iza var lika dan när jag låg inne med tindra i magen, låg på specen i 6 veckor pga jag var öppen med utplånad tapp sedan v 29.. ,men höll henne kvar till v 35.. iza bara gråt, ville ej ens tiittat på mig hmm, sedan som för er, de var vinter, Iza fick ej koma in till neo eller bb. pga rs virus et. hmmm

faan va man får stå ut med eller hur??



pöös catta..

ps har ej ens bestämt vilken blogg ja skall blogga i . hahaah pöös

2008-11-30 @ 16:52:25
URL: http://www.pluttsan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0